Fundacja Rehabilis

STATUT
FUNDACJI REHABILIS

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Fundacja pod nazwą Fundacja REHABILIS zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez Annę Sobieraj oraz Lucjana Sobieraja zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Przemysława Czuk w kancelarii notarialnej w Siemianowicach Śląskich, ul. Śląska 2, w dniu 17.05.2018 r. (dalej: Fundacja).
  2. Siedzibą Fundacji są Siemianowice Śląskie.

§ 2

Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji w rozumieniu ustawy o fundacjach jest Minister Zdrowia.

§ 3

  1. Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
  2. Fundacja została powołana na czas nieokreślony.
  3. Fundacja ma osobowość prawną.
  4. Fundacja jest apolityczna i niezwiązana z żadnym wyznaniem.

§ 4

  1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
  3. Fundacja może używać znaku graficznego Fundacji z napisem wskazującym jej nazwę.
  4. Fundacja może posługiwać się pieczęcią z oznaczeniem nazwy i siedziby Fundacji.

§ 5

  1. Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, jednostki terenowe i inne jednostki organizacyjne w kraju i za granicą.
  2. Fundacja może przystępować do spółek, fundacji, stowarzyszeń i innych podmiotów prowadzących działalność społeczną zgodną z przepisami prawa.
  3. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.

§ 6

Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.

Cele i zasady działania Fundacji

§ 7

Celami Fundacji są:

  1. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
  2. szeroko pojęta ochrona i promocja zdrowia, w tym prowadzenie działalności leczniczej, wspieranie oraz organizowanie różnych form leczenia, diagnostyki medycznej, profilaktyki zdrowotnej, rehabilitacji i przywracania sprawności organizmu,
  3. propagowanie rozwoju psychoterapii, a w szczególności terapii rodzin, par, dzieci i młodzieży, grup zawodowych,
  4. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,
  5. zwiększanie dostępności do pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej,
  6. pomoc w przystosowaniu do życia z niepełnosprawnością,
  7. niesienie pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych, wypadkach przy pracy, wypadkach w drodze do pracy i z pracy, oraz osobom poszkodowanym w następstwie innych zdarzeń losowych, w szczególności przez wspieranie i organizowanie leczenia, udzielanie pomocy prawnej, psychologicznej 
i rzeczowej,
  8. pomoc w zakupie sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego,
  9. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej,
  10. organizowanie i finansowanie turnusów rehabilitacyjnych w ośrodkach uzdrowiskowych dla osób niepełnosprawnych,
  11. promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy na skutek wypadków, działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  12. udzielanie pomocy prawnej osobom niepełnosprawnym, poszkodowanym w wypadkach, osobom bliskim poszkodowanych w wypadkach, osobom bliskim ofiar śmiertelnych wypadków,
  13. działalność charytatywna,
  14. działalność naukowa, oświatowa i szkoleniowa,
  15. rozwój gospodarki, w tym działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej, w szczególności w zakresie technologii medycznych oraz biotechnologii,
  16. rozwój i wspieranie nauki, edukacji, oświaty i wychowania w zakresie ochrony zdrowia, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz integracji społecznej,
  17. organizowanie i niesienie pomocy w ramach działalności pożytku publicznego w sferze wszystkich zadań publicznych wymienionych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  18. wspieranie osób pokrzywdzonych przestępstwem,
    promowanie aktywności ruchowej, sportowej, muzycznej, artystycznej.

§ 8

  1. Fundacja realizuje swoje cele prowadząc działalność statutową, czyli działalność społeczną, charytatywną oraz działalność pożytku publicznego, stosownie do bieżących możliwości Fundacji.
  2. Fundacja realizując swoje cele podejmuje następujące działania:
    1. wspieranie i organizowanie różnych form leczenia, rehabilitacji, przywracania sprawności i podnoszenia kondycji zdrowotnej,
    2. nawiązywanie kontaktów i współpracę z istniejącymi ośrodkami leczniczymi i rehabilitacyjnymi oraz tworzenie takich ośrodków przez Fundację,
    3. finansowanie lub udział w finansowaniu aparatury medycznej oraz innych urządzeń służących do leczenia oraz rehabilitacji,
    4. występowanie do odpowiednich władz państwowych i innych instytucji o udostępnienie danych statystycznych związanych z działalnością Fundacji z zamiarem ich wykorzystania do celów naukowych i szkoleniowych,
    5. udzielanie pomocy psychiatrycznej i psychologicznej,
    6. organizowanie i prowadzenie psychoterapii i pomocy psychologicznej,
    7. konsultacje i poradnictwo (psychologiczne, psychoterapeutyczne, pedagogiczne, prawnicze, obywatelskie i inne),
    8. prowadzenie diagnostyki i leczenia osób z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi,
    9. promocję profilaktyki i zdrowia psychicznego i fizycznego prowadzoną przez specjalistów promocji zdrowia,
    10. przeciwdziałanie uzależnieniom,
    11. udzielanie pomocy prawnej poszkodowanym w wypadkach, osobom bliskim poszkodowanych w wypadkach, osobom bliskim ofiar śmiertelnych wypadków oraz osobom niepełnosprawnym,
    12. udzielanie pomocy finansowej,
    13. organizowanie imprez kulturalnych i artystycznych (m.in. koncertów, wystaw, przeglądów filmowych), akcji, kampanii społecznych mających na celu uzyskanie środków finansowych niezbędnych do prowadzenia działalności statutowej,
    14. inicjowanie i realizowanie działań zmierzających do poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych i społecznie wykluczonych,
    15. inicjowane organizowanie lub wspieranie sympozjów, konferencji, szkoleń związanych z celami statutowymi Fundacji,
    16. inicjowanie, prowadzenie, finansowanie lub wspieranie działalności informacyjnej i wydawniczej w odniesieniu do spraw objętych celami statutowymi Fundacji,
    17. współpraca z innymi instytucjami, organizacjami i osobami fizycznymi zainteresowanymi realizacją statutowych celów Fundacji,
    18. uczestnictwo w organizacjach zrzeszających polskie lub zagraniczne fundacje, których działalność statutowa odpowiada działalności Fundacji,
    19. współpraca z organami państwowymi oraz samorządowymi w sprawach objętych zakresem działania Fundacji,
    20. finansowanie badań naukowych oraz prowadzenie badań rynku i opinii publicznej,
    21. prowadzenie działalności w zakresie promocji i organizacji wolontariatu,
    22. organizowanie konferencji i kongresów naukowych, oraz prowadzenie i wspieranie działalności wydawniczej,
    23. współpracę ze stowarzyszeniami, jednostkami naukowymi, oświatowymi, zdrowotnymi, z władzami państwowymi i samorządowymi oraz innymi instytucjami i organizacjami, osobami prywatnymi w zakresie stosowania i rozwijania psychoterapii,
    24. organizowanie wypoczynku dzieci i dorosłych oraz organizację konferencji, sympozjów, wykładów, studiów, szkoleń, kursów, warsztatów, spotkań, wystaw, koncertów, wernisaży, festiwali, dni otwartych, imprez sportowych, zawodów i innych podobnych wydarzeń.
    25. prowadzenie działań zmierzających do gromadzenia środków finansowych poprzez zbiórki pieniędzy przez wolontariuszy do puszek w trakcie koncertów, imprez, zawodów oraz innych podobnych wydarzeń oraz zbiórki pieniędzy organizowane w sieci Internet za pośrednictwem portali społecznościowych, działania marketingowe,
    26. tworzenie i prowadzenie ośrodków konsultacyjnych, terapeutycznych i poradni psychologicznych.

§ 9

  1. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.
  2. Przychód z odpłatnej działalności pożytku publicznego będzie przeznaczany wyłącznie na prowadzenie działalności pożytku publicznego.

§ 10

  1. Fundacja może w przyszłości rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej.
  2. O rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej decyduje Rada Fundacji w jednomyślnej uchwale.
  3. W uchwale o podjęciu prowadzenia działalności gospodarczej Rada Fundacji określa również wysokość środków przeznaczonych z funduszu założycielskiego Fundacji na prowadzenie działalności gospodarczej. Kwota ta nie może być niższa niż 1000,00 zł.
  4. Fundacja nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i działalności pożytku publicznego w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
  5. Działalność gospodarcza będzie dodatkowa w stosunku do działalności pożytku publicznego prowadzonej przez Fundację.
  6. Nadwyżka przychodów nad kosztami z działalności gospodarczej będzie przeznacza na działalność pożytku publicznego.
  7. W przypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej zostanie ona rachunkowo wyodrębniona w stosunku do działalności pożytku publicznego w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.

Majątek i dochody Fundacji

§ 11

Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 10.000,00 zł (słownie: dziesięciu tysięcy złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.

§ 12

Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:

  1. darowizn, spadków, zapisów,
  2. dotacji, datków, subwencji oraz grantów,
  3. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
  4. dochodów z majątku Fundacji,
  5. dochodów z działalności gospodarczej,
  6. odpłatnej działalności pożytku publicznego.

§ 13

  1. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację każdego z celów Fundacji chyba, że donator, spadkodawca lub inny podmiot przekazujący środki finansowe zastrzegł odmiennie.
  2. W sprawach dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
  3. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd może przyjąć spadek wyłącznie z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy ze spisu wynika wprost, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
  4. Majątek Fundacji może być lokowany w prowadzonych przez Fundację przedsięwzięciach gospodarczych oraz spółkach i papierach wartościowych.

§ 14

Fundacja nie może podejmować działań polegających na:

  1. udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  2. przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, 
w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  3. wykorzystywaniu majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
  4. zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Organy Fundacji

§ 15

Organami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji,
  2. Zarząd Fundacji,
  3. Rada Naukowa.

Rada Fundacji

§ 16

  1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
  2. Rada Fundacji składa się z dwóch Fundatorów.
  3. Członkowie Rady są powoływani do pełnienia swych funkcji na czas nieoznaczony.
  4. Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
  5. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.

§ 17

Członkowie Rady Fundacji:

  1. nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
  2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane 
z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

§ 18

  1. Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
  2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu zgłoszony na piśmie.
  3. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał.
  4. Uchwały Rady są podejmowane jednomyślnie.
  5. Dla ważności uchwał Rady wymagana jest obecność wszystkich jej członków.

§ 19

Do zadań Rady należy w szczególności:

  1. Powoływanie i odwoływanie Zarządu.
  2. Wyrażanie zgody na zawarcie z członkiem Zarządu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej oraz ustalenie wysokości wynagrodzenia członka Zarządu, bądź przyznanie mu wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji.
  3. Uchwalanie regulaminu Zarządu.
  4. Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie Zarządowi absolutorium.
  5. Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
  6. Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji i decydowanie o organizacji jej działań.
  7. Nadzór nad działalnością Fundacji.
  8. Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
  9. Powoływanie i odwoływanie członków Rady Naukowej.
  10. Uchwalanie regulaminu działania Rady Naukowej, w tym decydowanie 
o ewentualnym wynagrodzenie jej członków oraz okresie pełnienia przez nich funkcji członków Rady Naukowej.

§ 20

Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:

  1. żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
  2. dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.

§ 20.1

  1. W przypadku śmierci Fundatora uprawnienia przewidziane dla niego w niniejszym Statucie, w tym prawo do członkostwa w Radzie Fundacji, wykonują jego pełnoletnie dzieci.
  2. Dzieci Fundatora wykonujące uprawnienia Fundatora wykonują je łącznie, chyba że wyznaczą spośród siebie reprezentanta.
  3. Członkostwo dziecka Fundatora w Radzie Fundacji nie jest ograniczone terminem i ustaje jedynie wskutek jego pisemnej rezygnacji lub śmierci; rezygnacja może być w każdym czasie cofnięta.
  4. Postanowienia ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio w przypadku śmierci zstępnego Fundatora wykonującego uprawnienia Fundatora.

Zarząd Fundacji

§ 21

  1. Zarząd Fundacji składa się z jednej, dwóch lub trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na roczną kadencję.
  2. W przypadku powołania jednoosobowego Zarządu jedyny członek Zarządu pełni funkcję Prezesa Zarządu. W przypadku powołania Zarządu kolegialnego do pełnienia funkcji Prezesa Zarządu powołuje członka Zarządu Rada Fundacji.
  3. Funkcję członka Zarządu, w tym Prezesa Zarządu, można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  4. Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  5. Członek Zarządu może zostać odwołany przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały.
  6. Mandat członka Zarządu wygasa również z chwilą jego śmierci lub złożenia przez niego rezygnacji z pełnionej funkcji.
  7. W przypadkach określonych w ust. 5 oraz ust. 6 Rada Fundacji powołuje nowego członka Zarządu. Kadencja tak powołanego członka Zarządu wygasa z chwilą, w której upływałaby kadencja członka Zarządu w miejsce, którego osoba ta została powołana.
  8. W przypadku upływu kadencji Zarządu jego członkowie pełnią swoje funkcje do czasu powołania nowego Zarządu przez Radę Fundacji, jednak nie dłużej, niż przez 3 miesiące od upływu kadencji.

§ 22

  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
    1. podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
    2. uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
    3. uchwalanie regulaminów,
    4. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
    5. ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
    6. przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
    7. występowanie z wnioskiem w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacją Fundacji.
  3. Jednoosobowy Zarząd podejmuje decyzje w formie pisemnej.
  4. W przypadku Zarządu kolegialnego decyzje zapadają w formie uchwał na posiedzeniach Zarządu zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów decydujący jest głos Prezesa Zarządu. Dla ważności uchwały wymagana jest obecność dwóch członków Zarządu.
  5. Szczegółowy tryb zwoływania posiedzeń Zarządu oraz zasady jego funkcjonowania określi Rada Fundacji w Regulaminie Zarządu.
  6. Zarząd co roku, do dnia 31 marca, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
  7. Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy lub w stosunku cywilnoprawnym.
  8. Wynagrodzenie członka Zarządu Fundacji, w tym Prezesa Zarządu Fundacji, z tytułu pełnienia funkcji określa uchwałą Rada Fundacji.

Sposób Reprezentacji

§ 23

  1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu Fundacji zawsze jednoosobowo, lub dwóch członków Zarządu Fundacji działających łącznie.
  2. Zarząd, za pisemną zgodą przynajmniej jednego członka Rady Fundacji, może ustanowić jednego lub kilku pełnomocników Zarządu Fundacji do składania oświadczeń woli, samodzielnie lub łącznie, w imieniu Fundacji. Pełnomocnictwo pod rygorem nieważności winno być udzielone na piśmie.
  3. W umowie między Fundacją a członkiem zarządu Fundacji oraz w sporze z nim Fundację reprezentuje członek Rady Fundacji, wskazany w uchwale Rady Fundacji.

Rada Naukowa

§ 24

  1. Rada Naukowa jest fakultatywnym organem Fundacji, który może zostać powołany jeżeli Rada Fundacji uzna to za konieczne ze względu na realizację statutowych celów Fundacji.
  2. Rada Naukowa może składać się z trzech do dziesięciu członków powoływanych 
i odwoływanych na mocy uchwały Rady Fundacji.
  3. Rada Naukowa jest organem doradczym składającym się z ekspertów z zakresu działalności Fundacji, naukowców i praktyków, a jej celem jest opiniowanie oraz wsparcie merytoryczne i organizacyjne projektów oraz badań naukowych realizowanych przez Fundację oraz promowanie i wdrażanie najnowszych osiągnięć światowych.

Zmiana Statutu

§ 25

Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji uchwałą. Zmiany statutu mogą dotyczyć również celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.

Likwidacja Fundacji

§ 26

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  2. Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji w uchwale.
  3. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.

§ 27

Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji 
o zbliżonych celach.

Skip to content